وظایف دادسرای عمومی و انقلاب

وقتی جرمی رخ می دهد ، باید یک نهاد وجود داشته باشد تا به یک سری موضوعات همچون علت رخ دادن جرم ، اینکه چه کسی جرم را انجام داده است ، چه مدارک و مستنداتی وجود دارد و مسائل مقدماتی از این دست رسیدگی کند . حتما تا به حال نام دادسرای عمومی و انقلاب به گوشتان خورده است . دادسرای عمومی و انقلاب که در محلی کنار دادگاه ها هستند ، یک مرجع رسیدگی قضایی است که به صورت مقدماتی به جرایم رسیدگی می کند ؛ دادسرای عمومی و انقلاب که ریاست آن دادستان است به مراحل مقدماتی صدور حکم را انجام می دهد و مدارک را در اختیار دادگاه کیفری رسیدگی کننده به جرم قرار می دهد .

وظایف دادسرای عمومی و انقلاب

کشف جرم

بعد از اینکه یک جرم در دادسرا اعلام شد ، اولین وظیفه دادسرا کشف جرم است . کشف جرم بر عهده ضابطان دادگستری مثل نیروهای بسیج ، سپاه و ماموران کشف جرم در دادسرا و هم چنین نیروی انتظامی است . کشف جرم یعنی بررسی اینکه واقعا یک جرم رخ داده است و به وقوع پیوسته است .

تعقیب متهم

تعقیب متهم وظیفه دیگر دادسرا است . تعقیب متهم به دو صورت می گیرد : یکی در جرایم قابل گذشت و دیگری در جرایم غیر قابل گذشت

تعقیب متهم در جرایم قابل گذشت : در این جرایم تا شاکی وجود نداشته باشد ، رسیدگی به جرم و پیدا کردن متهم آغاز نمی شود . مثلا در جرم توهین ، تا زمانی که فرد از این جرم شکایت نکند حتی اگر خود شخص دادستان هم ناظر بر این موضوع باشد تازمانی که شخصی که یه او توهین شده شکایت نکند ، جرم پیگری نخواهد شد .

تعقیب متهم در جرایم غیر قابل گذشت : در این جرایم بر عکس جرایم قابل گذشت حتی اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد یا شاکی خصوصی رضایت بدهد باز هم رسیدگی به جرم و پیدا کردن متهم ادامه خواهد یافت . برای مثال جرم قتل یا جرم تجاوز .