موارد تقاضای اعاده دادرسی حقوقی

در طول فرایند دادرسی همواره ممکن است که اشتباهی سبب شود تا فرایند دادرسی و در نهایت صدور حکم با مشکل مواجه بشود . به همین دلیل در قانون آیین دادرسی مدنی روش های شکایت از احکام صادره از دادگاه ها پیش بینی شده است . یکی از این روش ها ، اعاده دادرسی است . اعاده دادرسی بعنوان یکی از طرق فوق العاده شکایت از احکام صادره از دادگاه ها شناخته می شود ؛ به این معنا که تنها در شرایط استثنایی مجاز است . به همین دلیل در قانون مواردی پیش بینی شده است که به موجب آنها می توان تقاضای اعاده دادرسی نمود . جهات تقاضای اعاده دادرسی حقوقی

از آن رو که اعاده دادرسی حقوقی تنها در موارد مقرر در قانون امکانپذیر است ، در قانون آیین دادرسی مدنی مواردی تحت عنوان جهات تقاضای اعاده دادرسی حقوقی شناخته شده است . لذا در صورت وجود شرایط تقاضای اعاده دادرسی حقوقی ، فرد می تواند به موجب آنها رسیدگی مجدد ماهیتی نزد همان مرجع صادر کننده رأی را تقاضا نماید . موارد تقاضای اعاده دادرسی حقوقی مطابق قوانین و مقررات مربوط شامل موارد زیر است :

- موضوع حکم مورد ادعای خواهان نبوده است : در صورتی که دادگاه حکمی صادر کند که مورد ادعا و تقاضای خواهان نبوده باشد ، چنین حکمی در صورت قطعی شدن ، قابل اعاده دادرسی است . به همین دلیل ، خواسته دعوی باید با مفاد حکم صادر شده یکسان باشد .